top of page
Børnehave baggrund.png

Hverdagen i børnehuset

Vi er en vuggestue med 2 stuer, der hver har 14 pladser, en børnehave med 80 pladser og tilsammen er vi 17 medarbejdere. Antallet af børn kan dog variere hen over året.

Vuggestuen er samlet i to grupper og har til huse i en selvstændig del af vores hus i lige forlængelse af køkken/fællesrum. De har eget badeværelse og en stor liggehal. 

Børnehaven er opdelt i tre forskellige stuer. Vi er i en proces, hvor vi er ved at udvikle vores legeplads, så den bliver indrettet med forskellige læringsrum, hvor der vil være mulighed for at børnene kan bruge deres sanser og styrke dem motorisk, samt kunne styrke dem i deres fantasi og sociale lege relationer. 

Vi lægger vægt på at lave nogle læringsmiljøer som understøtter og udvikler børenes nysgerrighed, læring, dannelse og sprog. Når vi har fokus på de fysiske rammer, både ude op inde. De små læringsmiljøer giver mulighed for at kunne fordybe og koncentrer sig. Naturen er et Læringsmiljø, som giver børnene mulighed for at eksperimenterer og udforske de mange måder man bruger sin krop på. Igennem krop og bevægelse bliver børnene fortrolig med deres krop, da de lærer at fornemme kroppen funktioner, sanser og oplevelser igennem de forskellige former og bevægelser. For at give børnene de bedste udviklingsmuligheder, vil personalet tage på ture for at styrke børnenes nysgerrighed på de mange måder, man kan bruge sin krop.

Børnehave forgrund.png
Forsidefilm Råklip.00_01_26_02.Still013.jpg

Vuggestuen

Vuggestuens hverdag tager udgangspunkt i de små børns basale udviklingsbehov. Rutiner, søvn, mad, kommunikation og sansestimuli er gennemgående og fylder det meste af dagen. Der er dog stor forskel på om man lige er blevet 1 år eller snart fylder 3 år og derfor deler vi børnene efter alder på to forskellige stuer.

De ældste børn er sommetider i hallen for at styrke deres motoriske udvikling. Derudover skaber dette mulighed for nysgerrighed og læring om egen krop. Når tiden nærmer sig for at skulle starte i børnehave, samarbejder vuggestuen og børnehaven for at skabe en god relation mellem barnet og de voksne. Da Kundby Børnehus er en integreret institution er vuggestuebørnene allerede bekendte med de voksne i børnehaven.

Vuggestuens hverdagsrutiner:

Kl. 6-7             Morgenmad sammen med børnehaven

KL. 7-8.45       Leg og modtagelse

Kl. 8.45-9.30   Samling, derefter frugt, brød og mælk

Kl. 9.30 -11     Aktiviteter

Kl. 11-12         Frokost og putning

Kl. 12-15.30    Eftermiddagsmad, leg og aktiviteter efterhånden som børnene vågner

Kl. 15.30-17    Sidst på dagen samles vuggestuebørnene med børnehavebørnene

Forsidefilm Råklip.00_02_50_06.Still030.jpg
DSC02178.jpg

Børnehaven

I børnehaven er børnene delt i tre grupper fordelt på alder, hvor disse er tilknyttet faste voksne.

Klokken 9.00 samles børnene i deres grupper for at spise formiddagsmad, hvorefter de holder samling og går igang med de planlagte pædagogiske aktiviter i læringsrummene. 

Vi ønsker at skabe et læringsrum, hvor der veksles mellem voksenstyrede aktiviteter og børnenes frie leg. 

Klokken 11.00 spiser børnene frokost. Derefter leger børnene enten inde eller ude alt efter vind og vejr. 

Klokken 14.00 spiser vi eftermiddagsmad, hvorefter børnene leger i læringsmiljøerne.

Klokken ca. 15.30 begynder børnehaven og vuggestuen at samle sig.

bottom of page